Hart- en vaatziekten

Wat houden Hart- en vaatziekten in?

Hart- en vaatziekten (HVZ) is de verzamelnaam voor aandoeningen die het hart en vaatstelsel aangaan, zoals hartinfarcten, beroertes, ischemische aanvallen (TIA) en vaatlijden van de grote vaten (zoals etalagebenen).

Hart- en vaatziekten worden onderverdeeld in verworven en aangeboren (congenitale) aandoeningen. De ziekten kunnen met geneesmiddelen, onder andere bloedverdunners en cholesterolverlagers, of met een interventie zoals bypasschirurgie of een dotterbehandeling worden behandeld.

Adviezen over levenswijze zijn een belangrijk onderdeel van de behandeling, zoals voedingsadviezen en hulp bij stoppen met roken.

Bekende bloedwaarden die een signaal kunnen afgeven, zijn de cholesterolwaarden (totaal, LDL, HDL, ratio), de triglyceridenwaarde, de bloeddruk en het gewicht(sverloop).

cholesterol.jpg

De diëtist geeft leefstijladviezen om de verstoorde bloedwaarden en eventueel het te hoge lichaamsgewicht te verlagen. Hierbij is het vergroten van de kennis over de verschillende soorten vetten (verzadigde, onverzadigde, essentiële en transvetten) en producten die zout (natrium) bevatten belangrijk.

onverzadigde_vetten.jpg

Waar zitten vetten in?

Verzadigd vet zit vooral in producten verborgen. Denk hierbij aan volvette kaas (48+), worst, vet vlees, volle melkproducten, koek, gebak, snacks en zoutjes. Ook in pakjes harde margarine en bak- en braadproducten zit veel verzadigd vet.

Onverzadigd vet zit in plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie, arachideolie (pinda olie), olijfolie, druivenpitolie, koolzaad olie (canola olie) en maïskiemolie, kuipjes margarine en halvarine en in vloeibare bak & braad producten, vette vis, zoals zalm, heilbot, bokking, haring, sprotjes, makreel, schelvislever en in noten en pinda's.

Waar zit zout (natrium) in?

Naast het bekende zoutvaatje op tafel, zit zout veelal verborgen in veel producten. Denk hierbij aan kant-en-klaarmaaltijden, zakjes saus, juspoeder, zakjes kruiden, soep in verschillende verpakkingsvormen, bouillon(blokje), snacks, kaas, vleeswarensoorten, aromat, sambal en maggi.

Wij kunnen u een smakelijk en gezond eetpatroon adviseren. Met aandacht voor producten die minder verzadigd en meer onverzadigd vet bevatten. Tips om uw eten smakelijk te maken zonder of met minder zout. Andere bereidingswijzen toelichten, die minder vetrijk zijn en ook nog eens snel.