Slikklachten

Wat houden slikklachten in?

Slikproblemen worden ook wel aangeduid met de term dysfagie (betekent letterlijk moeilijk eten). Meestal bevindt de oorzaak zich in de slokdarm en minder vaak in de keel. Bij dysfagie heb je het gevoel dat je eten blijft steken in de keel of in de borst. Normaal gesproken gaat slikken vanzelf, je hoeft er niet bij na te denken. Echter zijn er mensen die elke dag grote problemen met slikken hebben.

Slikklachten veroorzaakt door de slokdarm komen o.a. door: een gezwel (goed- of kwaadaardig), littekens door bestraling bij kanker, vernauwing van de slokdarm door littekenweefsel, door maagzuur wat de slokdarm in stroomt en een ontsteking veroorzaakt, verzwakte slokdarmspieren, door ouderdom of door ziekten als sclerodermie of achalasie.

Hierdoor kunnen de volgende klachten optreden: keelpijn, rochelen, slechte adem, pijn bij het slikken, boeren, aanhoudend hoesten, drukkend gevoel of pijn in de borst.

Bij slikklachten, waarbij de oorzaak gelegen is in de keel, is het zeer moeilijk om voedsel vanuit de mond in het bovenste deel van de slokdarm te krijgen. Dit wordt vaak veroorzaakt door een verzwakking van de keelspieren t.g.v. een beroerte, of een zenuw- en spieraandoening, zoals de ziekte van Parkinson of spierdystrofie. Klachten die hierbij vaak voorkomen zijn, hoesten tijdens het slikken, verslikken, gewichtsverlies, heesheid, teruglopen van vloeistoffen via de neus.

De diëtist kan de huidige voedingsintake beoordelen/berekenen op eventuele voedingsstoftekorten doordat de zin (pijn, moeilijk, moe) in eten is terug gelopen. Vervolgens maakt ze een voedingsadvies op maat, rekening houdend met de klachten. Zij zal ook tips geven om het voedsel beter binnen te kunnen krijgen, zoals vaak en goed kauwen op het eten, gebruik maken van vloeibare maaltijden zoals soep of pap en vloeibare producten binden, zodat verslikken minder snel gebeurt. Ten slotte zal zij de voedingstoestand optimaliseren en dit handhaven onder de omstandigheden middels goede controle en evaluatiegesprekken.

man_wordt_geholpen_met_eten.jpg

Eén van onze diëtisten is betrokken geweest bij het ontwikkelen van het protocol "Kwetsbare Ouderen". Hierdoor zijn wij als één van de eerste op de hoogte van alle nieuwe ontwikkelingen.

Wij kunnen voor u een goed doorberekend voedingsadvies opstellen om eventuele tekorten die u bent opgelopen aan te vullen of uw huidige voedingstoestand in stand te houden. Tevens kunnen wij u allerlei adviezen geven om uw klachten te verminderen. Door bijvoorbeeld uw voeding te verdikken, is de kans kleiner dat u zich verslikt. Ook door de maaltijden energierijker te maken, hoeft u er minder van te nemen, waardoor het minder vermoeiend wordt om het binnen te krijgen.